Snart skal alle selskaber bruge et digitalt bogføringssystem

14. november 2024

Holdingselskaber og andre mindre selskaber er omfattet af bogføringsloven. Det betyder, at de bl.a. skal sørge for bogføring, opbevaring af dokumentation og anvendelse af et digitalt bogføringssystem.

Herunder gennemgår vi, hvilken betydning det har for dit selskab.

Digitaliseringskravet

​De, som har pligt til at indsende årsregnskab til Erhvervsstyrelsen (i praksis alle selskaber), er forpligtet til at bruge et digitalt bogføringssystem.

Reglerne om digitalisering for de virksomheder, der benytter et ikke-registreret bogføringssystem, træder i kraft for regnskabsår, der begynder 1. juli 2024 eller senere. Det betyder, at har du et holdingselskab med regnskabsafslutning 30. juni, så er din virksomhed allerede omfattet af kravet.

Kravet om at have et digitalt bogføringssystem omfatter alle selskaber uden undtagelse.

Valg af regnskabssystem

Virksomheden kan fremover anvende 2 typer regnskabssystemer:

  • Et registreret bogføringssystem, hvilket betyder, at bogføringssystemet er kontrolleret af Erhvervsstyrelsen, således det opfylder kravene i bogføringsloven.
  • Et ikke-registreret bogføringssystem, som betyder, at virksomheden selv har ansvaret for, at bogføringsloven overholdes.

Er virksomheden et holdingselskab eller et mindre selskab, vil det være hensigtsmæssigt at benytte et registreret bogføringssystem, da virksomheden i så fald er sikker på, at bogføringsloven overholdes. Bemærk i den sammenhæng, at Excel ikke er et registreret system og ikke overholder bogføringsloven, da et bogføringssystem bl.a. skal kunne:

  • sende og modtage e-fakturaer.
  • opbevare de omfattede bilag digitalt.
  • tage sikkerhedskopi af bogføring.

Se listen over registrerede bogføringssystemer her Liste over registrerede bogføringssystemer.

Har du spørgsmål? 

Er du i tvivl, om din virksomhed opfylder kravene, eller om du er tilstrækkelig forberedt, så kontakt din revisor.

 

Tilbage til oversigt